الجمعة، 30 ديسمبر 2016

يامسافره بعيد/ بقلم /مصطفي عليوه

يامسافره بعيد 
بقلم
مصطفي عليوه
يا مسافره بعيد لبعيد
وسايبه قلبي وحيد
وسايبه للزكريا حنين
يافرحه مرسومه ف العين
من امته حبك كان يعرف فراق
من امته ليلك كان يعرف ظلام
من امته قمرك كان يعرف دموع
من امته كان الفراق مكتوب
والحزن يصبح شي معلوم
والورد يدبل
ويصبح معدوم
ويطلع الليل ويبقا القمر من النور معدوم
ويطلع صباح الشمس من الدفا معدوم
وتظهر دموع العين
ع الخد تروي الحنين
ويصبح الفراق
ف القلب سكاكين
يامسافره
وسايبه القلب وحيد
القلب ف بحور الفراق
اصبح غريق
يا سكنه القلب
ونن العين
ارجعي ياقمر الليل
يامسافره بعيد لبعيد
اناشد بحور الزمان
وهوا الايام
وجبال الحياه
وزهور الربيع
ونجوم السماء
ارجعي
ياعشق ف ضلوع الليل
ياعشق طارح للحياه
وفي القلب يستكين
احبك انا بكل المقاييس
يا مسافره بعيد ونسيتي الحب
ياشمس غيومها ف عيوني
ياورده ربيعها مش ف ربيعي
يانغمه جميله ف اوجاعي
يانسمه للهوا سارحه
ياصوت للفؤاد بهجه
يادمعه تطفى نار عذابي
ياجرحه القلب وسرقه الفرحه

خلاص انا نظرتي ليكي
بتوه لو شفت انا عيونك
ياساكنه القلب و الروح
بكل حروف الحب
انا ليكي

بجد عيونك سرقاني
وسحراني
يافرحه سنيني وايامى
يا حلم سنيني وايامي
انتي كل احلامي

خدنا الشعر والوصف ذاد
يدوب وصفي فيكي ميكفيش
كل الكلام ان قال
الحب ميعرفش السفر والفراق
اوصف ف حبك
كل الاوصاف
ويقولو عليا مجنون
لو حبك ف قلبي
جنان
ف انا ابن مجنون
بس الفراق بنا
ميكونش موجود
اوصف ياناس كل الكلام

دى سارقه الحب من قلبي
ومن روحي ومن الكيان
لمسه ايديها ليا الحنان
صوتها من بعيد فرحه
ف القلب تستكيت

دى روحها جوايا بطمني
ف وقت ضعفي وقلقئ من الايام
صورتها مش بس ف عنيا
دي ف القلب مرسومه كمان
يا ناس
انا طبيعى ومش سكران

كل البشر ف ساكنه غيبوبه الايان
وانا الوحيد فيهم فايق ومش سكران
بس انا ف حبها سكران
سكران تاياه ف العيون
اللي فيها كل الكلام
وخساره خلص الكلام
وللبعد كان مكتوب
والسفر لبعيد اصبح محتوم
خلاص الحكايه
حكايه وحشه ملتونه
الوان فراق
وبرضو لسه انا معاند
وبعاند ف الايام
وهاتبقى ليا انا ياروحي ف يوم من الايام
الفراق مكتوب
لاكن للزمان تلاقي
ولقاء عن قريب قادم من الايام
وللقلب راح تشتاقي
للحنين والزكريات
وللسفر راح تكرهي
الايام
وتحيلي الزمان
للرجوع للحنان
سافري ورجعي
وهتلاقيني ذي ما انا
مشتاق للرجوع
والحضن والزكريات
يا مسافره بعيد
بقلم مصطفي عليوه
#شعر_عاميه
_بقلم_الشاعر_مصطفي_عليوه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق