الخميس، 22 يونيو 2017

المكتوب الحلقه الاول - بقلمي/ رفيق فتحي

🌿 المكتوب 🌿
الحلقه الاولي
اهلا بكم احبائي ومتابعي كتاباتي
اليوم احكي لكم قصه عجيبه وان دلت فتدل علي ...... تعالوا بنا نعلم بأنفسنا
كان احمد وصالح اخين شقيقين وكان احمد هو الاخ الاكبر ورثا عن ابيهم ثروه طائله وارضا" شاسعه ومزرعة عجول كبيره
كان احمد متزوج من ام حسن والتي دام زواجها عشر سنوات ولم تنجب فيها إلا ولدا واحدا وهو حسن بالطبع وحاول احمد مع زوجته وذهبا الي الاطباء واجمع اهل الطب ان زوجته عاقر وهنا انتهز فرصه لاقول لاصدقائي الفرق بين العاقر والعقيم ان العاقر تلد مره ثم تعقر اي لا تنجب ثانيا اما العقيم لا تنجب من الاساس
المهم في يوم من الايام قال احمد لاخيه صالح
تعالوا نسمع ماذا قالوا
يا صالح يااااا صالح
رد صالح نعم يا اخي
قال احمد ايه يا صالح انت فين من الصبح محدش شافك
قال صالح كنت في الغيط يا خوي واقف من الانفار بنحش دروه للبهايم
قال احمد هدومك وسخه كده ليه ادخل غير هدومك
صمت احمد وكأنه يخفي عن اخيه شئ
نادي احمد علي زوجته
يا ام حسن
قالت ايوه يا ابو حسن
انتي مبتغسليش هدوم صالح
قالت وهي عاقده وجهها مش فاضيه يا اخويا طول النهار بحضر الاكل للبيت وللانفار اعمل ايه يعني
قال احمد خلاص اقفلي بؤك يا وليه خلااااااص ثم قال متجوز بقي يا صالح واحده تخدمك وتشوف حالك ومحتالك يا ابني
ابوك سابلك ورث يامه واي بنت في الكفر تتمناك
قال صالح اللي تشوفه يا اخويا انا لي مين غيرك
هاقوم انا اروح اصلي العصر في الجامع
قال احمد متصلي هنا وخلاص لازمن الجامع كل صله
قال صالح الجوامع يا احمد يا اخويا جعلت للصله انما يعمر مساجد الله يا اخويه
قال احمد انت هتتفزلك يا واد انته روح مطرح ما انت رايح
قال صالح وانا اقدر ارفع عيني عليك يا اخويا دن انت كبيري بعد ابونا الله يرحمه ومد صالح يده وأخذ يد اخيه احمد وقبلها فما كان من احمد إلا ان ربت علي كتفه وقال طول عمرك بتاع ربنا . ربنا يصونك ي صالح يا اخويا
ذهب صالح الي المسجد للصلاه
نظر احمد تجاه زوجته وقال. يا ام احسن انتي يا وليه غارت فينى داهيه الوليه دي يا ام حسن
ردت اخيرا ام حسن وقالت ايه يا راجل صوتك عالي كده ليه
قال احمد الاكل يا وليه بقينا العصر
قالت ايه مسروع عالاكل ليه كده استني باكوي جلابية المحروس حسن
قال احمد .. حسن هو فين المدلع ده
قالت نايم عايز مته ايه
قال نايم والله الواد ده منافع طول مانتي مدلعاه كده
قالت يا راجل خف عليه شويه ده الحيله
قال .. حيله طيب قومي فزي هاتي الاكل
قامت تحضر الطعام ووضعته علي طبليه تتوسط البيت وهموا ان يتناولوا الطعام فقال احمد لزوجته باقولك ايه يا ام حسن متشوفي كده عروسه لصالح تكون بنت حلال كده
قالت عايز تجوز صالح يدالعدي عشان تيجي واحده تشاركنا في الدار والارض والمزرعه . انت اجننت
قال احمد اتق الله يا وليه مش ده حقه وكده كده هيتجوز يبقي ندور له كده علي جوازه تكون علي مزاجنا
هنا فكرت ام حسن قليلا وقالت طيب يا اخويا كل كل الاول وبعدين نشوف
بدأوا يأكلون ولكن ام حسن كانت مشغولة الفكر فقامت ودخلت غرفتها واغلقت الباب واخذت تكلم نفسها
يعني ايه يا بت يا ام حسن يتجوز ويخلف أورطه عيال واني معنديش غير عيل واحد لاااااأ لازمن اتصرف ايوه
قامت ام حسن مسرعه باتجاب باب البيت فنادها حسن
ياماه رايحه فين
قالت ايوه عين امك خمسه ورجعالك يا ضنايا وخرجت واغلقت الباب ورائها وذهبت لأم قبيصي
وام قبيصي هي قابله الكفر والخاطبه في نفس الوقت وصلت الي الباب ونادت
يام جبيصي
ردت ام قبيصي بصوت به حشرجه المدخنيين مع الكبر في السن ايوه مين
قالت انا ام حسن يا وليه شمش العصريه حاميه
ردت ام قبيصي .. علي عيني يا اختي جايه اهو
فتحت الباب وادخلت ام حسن وقالت خير يا اختي فيه ايه
قالت ام حسن عيزاكي تشوفي عروسه لصالح بس تكون مبتخلفش و وضعت يدها في صدرها واخرجت مبلغ من المال وضعته في يد السيده العجوز لكن السيده قالت
ليه كفالله الشر مبتخلفش ازاي
قالت ام حسن أهوكده يأما تشوفيلك بلد تانيه تغوري فيها
خافت السيده العجوز لعلمها انا ام حسن تستطيع فعل اي شئ
فقالت طيب هاعرف ازاي انها مبتخلفش
قالت ام حسن شوفي واحده تكون متجوزه وجوزها طلقها عشان مبتخلفش
فقالت العجوز وسي صالح هيرضى بكده ده اول بخته ياخدها مطلقه
قالت ام حسن شوفي بس وسيبي الباقي عليا
قالت العجوز افوت عليكي بكره بعد المغرب في الدار اكون جهزت لك كم واحده
فقالت ام حسن ماشي بس اسمعي ان جبتي سيره لحد هاقطع خبرك
قالت العحوز امرك يا ست
قامت ام حسن ورجعت الي بيتها
الي هنا انتهت الحلقه الاولي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق